Школа для всіх: як створити атмосферу дружби та прийняття в інклюзивному класі
Шкільне життя Follow on TwitterSend an email
14.12.2021
Одна із найважливіших складових Нової української школи – організація навчального процесу на засадах інклюзії. Як створити доброзичливу атмосферу в інклюзивному класі, Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа” розповіла вчителька початкових класів, логопед Анна Юрченко.
Інклюзія дозволяє реалізувати право на освіту дітей, які потребують тимчасової або постійної підтримки у навчанні чи побуті. Це не лише діти з особливостями фізичного та психічного розвитку, а й діти з родин біженців, представників національних громад, яким потрібен час для адаптації в новому для них соціумі.
Загальний показник залученості українських школярів до інклюзивного навчання ще не досяг рівня сусідніх держав, як то у Польщі (42%) чи Литві (90%), але позитивна динаміка вселяє оптимізм. За статистикою Міністерства освіти та науки, кількість учнів, охоплених інклюзивним навчанням, в Україні щороку збільшується. Так, у 2016/2017 навчальному році їх було всього 4 180, а у 2020/2021 – 25 078. Фактично, будь-який шкільний клас може стати інклюзивним, якщо батьки учня напишуть заяву на ім’я директора школи.
Долаємо страхи інклюзії
Українська система освіти нині проходить якісну трансформацію, відмовляючись від радянських стандартів. Спеціалізовані інтернати – це вже не єдине місце для здобуття освіти учнів з особливими освітніми потребами (ООП). Втім, дехто досі вважає, що «особливі» діти мають навчатися, гратися, гуляти окремо від нормотипових.
Батьки бояться, що в інклюзивному класі вчитель буде приділяти багато уваги учню з ООП – і це вплине на якість подачі матеріалу для всього класу. Тривожаться, що «особливості» учня налякають інших. А ті, хто позитивно ставиться до інклюзивного навчання, не завжди знають, як говорити зі своїми дітьми на цю делікатну тему. Батьки ж дитини з ООП можуть соромитися скористатися правом на інклюзивне навчання з остраху, що вона почуватиметься відчужено в колективі, не матиме друзів і підтримки. Атмосферу дружби та прийняття легко створити там, де є довіра, конструктивний діалог.
«Насправді невідоме може лякати кожного з нас. Саме незнання, брак інформації, переживання за свою дитину викликають страх. А страхи, на мою думку, потрібно долати. По-перше, нині кожен може особисто для себе дослідити питання інклюзії. Інформації вистачає і вона у вільному доступі. По-друге, педагог має підготуватися до інформування батьків усіх учнів, що таке «інклюзивний клас» і «інклюзивне навчання», які ролі педагогів класу в підтримці всіх школярів. Діти «віддзеркалення» своїх батьків, їх сприйняття реальності залежить від родини», наголошує педагогиня Анна Юрченко.
Усі різні – усі рівні
Школа для дитини – це не лише знання, а й спілкування, дружба, спільно проведений час. Від того, чи зможе дитина з ООП стати частиною колективу, залежить її майбутня успішна інтеграція в соціум. Розповідь про нового однокласника до того, як він прийде до школи – один із варіантів уникнення негативної реакції. Втім, вчитель має діяти по ситуації.
«Учнів не завжди потрібно готувати до появи дитини з ООП, адже в молодшій школі вони здебільшого приязні й майже не помічають відмінностей одне одного, тому охоче будують дружні стосунки», – ділиться спостереженнями Анна Юрченко. У молодших школярів ще немає досвіду оцінювальних суджень: “інакшість” здебільшого викликає у них цікавість, а не страх.
Цікавість потрібно задовольняти – пояснювати, чому деякі люди пересуваються на інвалідному візку, користуються шрифтом Брайля, мовою жестів, слуховими апаратами. Чому деякі діти уникають прямого погляду в очі чи не одразу відповідають на запитання.
Девід Мітчелл – почесний професор Університету Вайкато, автор посібника “Ефективні педагогічні технології спеціальної та інклюзивної освіти”, зазначає що діти з інвалідністю, які навчаються у звичайних класах та більше спілкуються з нормотиповими однолітками мають вищі показники соціальної підтримки і значно більше друзів. Всі учні інклюзивних класів демонструють вищий рівень успішності, розвитку й соціалізації в порівнянні з учнями класів, що навчаються за програмами спеціальної освіти.
Попереджуємо конфлікти
Втім, в інклюзивному класі (як і у звичайному) можуть виникати як відкриті, так і приховані конфлікти, коли учні не проявляють ворожого ставлення до однокласника, але й бажання взаємодіяти теж.
«Коли нормотипові діти помічають відмінності дитини з ООП, вони можуть відмовлятися спілкуватися і взаємодіяти. Але це відбувається не тому, що вони невиховані чи злі, а виключно через брак інформації, як спілкуватися правильно, або викривлені уявлення про певне порушення», – зазначає вчителька та логопед Анна Юрченко.
У допомогу вчителям та батькам – збірка художніх оповідань «Тerra інклюзія 2018», відеоролики, які допоможуть пояснити певні фізичні та психічні особливості учня з ООП, правила ефективної взаємодії.
«Для дітей з ООП однокласники є прикладом, еталоном. Дослідження показують, що діти ефективніше опановують академічні знання, швидше й легше засвоюють прийнятні моделі спілкування та поведінки, коли це їм демонструють ровесники. Навчання за допомогою однолітків корисне не тільки для дітей з ООП, а й для всього класу», – підсумовує Анна Юрченко.
Формування соціальних компетентностей школярів таке ж важливе, як і засвоєння академічних знань. Уміння співпрацювати з іншими, поважати права та гідність кожного варто розвивати в дітей з наймолодшого віку. Створення комфортної атмосфери, яка сприяє розвитку всіх школярів без виключення, ефективне залучення та включення до освітнього процесу всіх учнів є засадничими принципами інклюзивної освіти в НУШ.
Наталка Шаманова, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»
Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Інформація про ZOOM конференції
05.10.2021 09:49
20.08.2021
Очікування батьків дітей з ООП від інклюзивного навчання.
16.08.2021
СЗШ № 97. «Інклюзивна освіта: крок за кроком».
17.05.2021 10:27
У нашому навчальному закладі відбувся семінар учителів на тему «Психологічні аспекти адаптації дитини з ООП у школі ІІ ступеня». Був проведений цікавий та змістовний майстер-клас, колеги поділилися досвідом роботи щодо організації інклюзивного навчання, обговорили плани на майбутнє та наголосили на тому, що задача педагогічного колективу створювати якісне інклюзивне освітнє середовище, бо це є пріоритетом Нової української школи.
Яремків Н.В., заступник директора з виховної роботи
Христина Гренюх. СЗШ №97. Новини. Інклюзія для вчителів.
СЗШ №97. Х.Гренюх. Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО
Субвенція на освіту «особливих» дітей
Індивідуальний навчальний план для дітей з ООП.
Підготувала: учитель інклюзивного класу СЗШ №97 Шульган М.С.
Шановні колеги!
2018-2019 н.р. рік багатий на нові нормативно-правові документи, які регламентують питання організації навчання дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі ІНКЛЮЗИВНЕ навчання. Мною зібрані основні документи, які допоможуть правильно організувати інклюзивне навчання у закладі освіти.
З повагою, вчитель інклюзивного класу СЗШ 97 м. Львова, Гренюх Х.Р.
Лист.1_9-639.29.11.2017.Розяснення по субвенції
Наказ №924,2018.Оцінювання1кл.НУШ
Наказ МОН 26.07.2018.Спеціальна Програма1клас
Наказ МОН.01.02.2018_90.Ст.Ас.Вч.
Наказ МОН.08.06.18.№609 Команда
Наказ МОН.26.06.2018, 693.ПрограмаІ.ст.
Наказ МОН.25.06.2018.№677.ГПД.
Наказ МОН.627.ІІ ст.спец ЗОШ, 2018.
Наказ МОН.07.06.2018 №603.Вчитель.року.інкл.вч.
Пост. КМУ.№72_від_2018.Доплата.
Постанова КМУ від 21.02.2018р. №88 Субвенція
Пост.КМУ.Зміни.до.Пост.852 (2017 рік)
ПОСІБНИК Критерії оцінювання РВ, 2018 рік.
Організація та проведення корекційно-розвиткової та реабілітаційно-відновлюваної роботи фізичним реабілітологом з Німеччини Ерез Пілз.
До Комунального закладу Львівської обласної ради «Навчально-реабілітаційний центр І-ІІ ст. Святого Микола» в рамках міжнародної співпраці обміну досвідом в організації та проведенні корекційно-розвиткової та реабілітаційно-відновлюваної роботи, зокрема, фізичної реабілітації, України та Німеччини, з тижневим візитом з 20 до 26 січня 2019 року у прибуде фізичний реабілітолог з Німеччини Ерез Пілз.
В ході візиту заплановано: ознайомлення із системою роботи фізичної реабілітації дітей з особливими освітніми порушеннями у Німеччині та методами фізичної реабілітації, що застосовуються з цією метою, зокрема метод яким безпосередньо займається Ерез Пілз – фельденкрайз-терапія (JKA); майстер-класи з фельденкрайз-терапії, а також особливості застосування даного методу у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, а саме, із порушеннями опорно рухового апарату, з порушеннями аутичного спектру, синдромом Дауна, з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку; обговорення перспектив подальшої співпраці, зокрема, можливе підписання відповідної угоди.
Заходи організовуються для фізичних реабілітологів, вчителів фізкультури та ЛФК, інструкторів фізкультури та ЛФК, вчителів-дефектологів спеціальних шкіл та НРЦ, а також вчителів, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії у загальноосвітніх навчальних закладах та батьків.
Заходи проходитимуть за адресою: НРЦ Святого Миколая, м. Львів, смт. Брюховичі, вул. Незалежності України, 1.
Дата і час конкретних заходів буде уточнено безпосередньо після прибуття Ереза Пілза до Львова. З детальнішою інформацією про візит та заходи можна буде ознайомитись в понеділок 21.01.2018р. на сторінці комунального закладу Львівської обласної ради «Навчально-реабілітаційний центр І-ІІ ст. Святого Микола»..
СЗШ №97. ОБЛАСНИЙ НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР «ПІДТРИМКА МОДЕЛІ ПОЗИТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ».
Сьогодні, 16 січня 2019 року, на базі Навчально-реабілітаційного центру Святого Миколая відбувся обласний науково-практичний семінар «Підтримка моделі позитивної поведінки дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзії». Власним досвідом та практичними порадами ділилися педагогічні працівники центру.
Навчальний семінар відвідало понад 150 педагогів з різних куточків Львівської області. Серед них було присутні 16 вчителів СЗШ 97 м. Львова, де є інклюзія та індивідуальна форма навчання.
Під час семінару педагоги з працівниками центру говорили про:
- Соціально-психологічні та дидактичні передумови навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзії;
- Впровадження арт-технологій в освітній процес;
- Дисципліна в умовах інклюзії;
- Механізми виникнення та профілактики відхилення поведінки дітей з інтелектуальними порушеннями.
В кінці заходу заступник директора з навчально-виховної роботи Юрій Михайлів вручив усім учасникам сертифікати про проходження семінару «Підтримка моделі позитивної поведінки дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзії».
ССЗШ №81. ТИЖДЕНЬ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ. КОЛЬРОВИЙ ТИЖДЕНЬ.
З 26 по 30 листопада в нашому ліцеї 81 імені Петра Сагайдачного Львівської міської ради проходив тиждень інклюзивної освіти. Метою тижня було показати спільну роботу вчителя, асистента вчителя, психолога щодо створення умов для повноцінного навчання та розвитку дітей з особливими потребами з урахуванням їх індивідуальних здібностей, інтересів та показати, яким має бути правильне сприйняття таких діток у справжній шкільній родині.
Практичний психолог та соціальний педагог школи спільно підготували та провели низку заходів, спрямованих на привернення уваги учасників навчально-виховного процесу до проблем людей з особливими потребами, захисту їх гідності, прав і благополуччя.
На тренінговому занятті «Всі ми такі різні» школярі розкрили питання толерантності, чуйності та поваги до кожної особистості.
Соціальним педагогом було проведено заняття з елементами тренінгу «Толерантність, як сильна активна позиція». На практиці було відпрацьовано алгоритм толерантного спілкування, який би допоміг вийти з конфліктної ситуації, зберігши власну гідність і не принизивши іншого.
Крім того, до тижня інклюзивної освіти відбувся конкурс малюнків на цю ж тематику. Переможницями конкурсу стало одразу дві учениці Шатєєва Марія (7-А клас) та Шмайда Анастасія (6-В клас). Їх роботи були направлені в НМЦО на виставку малюнків за даною тематикою.
Яскравого різнобарв’я здобув Тиждень інклюзивної освіти за рахунок проведення у ці дні і Кольорового тижня в ліцеї. Кожен день мав свій колір і учні та вчителі мали дотримуватися даного кольору в одязі. Психолог та соціальний педагог проводили свої спостереження та дали висновки наприкінці тижня щодо впливу того чи іншого кольору на фізичний стан та настрій учнів.
Пам’ятаймо: коли люди навколо з розумінням поставляться до дитини з особливими потребами, прагнутимуть допомогти їй, підтримати, тоді у неї з’явиться довіра, впевненість в тому, що можна здолати усі перешкоди і бажання жити… Кожен з нас може допомогти людям з особливими потребами бути щасливими. Треба тільки побачити в людях з обмеженими можливостями людей, в особливих дітях – дітей, адже вони такі ж, як і ми, тільки трішечки особливі.
Прикріплення: Картинка 1 · Картинка 2 · Картинка 3
СЗШ №97. Семінар-практикум "СВІТ ПОТРЕБУЄ ТВОЄЇ ДОБРОТИ"
В рамках тижня толерантності та інклюзії.
Учителі початкових класів СЗШ 97 м. Львова Гренюх Х.Р., Шульган М.С., Пиріг В. А., практичний психолог Кульчицька Л.С. та асистенти учителів Марків О. М., Білокур М. В., Павлишин М. Є. провели семінар-практикум "СВІТ ПОТРЕБУЄ ТВОЄЇ ДОБРОТИ".
Доброта й милосердя – міцні два крила,
Що тримають все людство в польоті
В порятунок природа дала їх людям.
Через них визначається хто ти!
Скачати презентацію Світ потребує твоєї допомоги
Запрошуємо на семінар !
Що таке інклюзія.
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання»).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
- Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
- Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
- Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
- Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
- Мають індивідуальні здібності й особливості.
- Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
- Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
- Пізнають скрізь.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
- Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
- Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
- Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально — економічних обставинах.
Наше бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
- Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
- Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
- Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
- Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
-
СЗШ №33Упр.освіти ДГП ЛМРОсв.портал ЛьвівщНовини ПедпресаІнформ.відкритістьЗбірник сценаріївДля допомоги у роботі класним керівникам, педагогам-організаторам, учителям-предметникам. Збірник сценаріїв знаходиться у розділі "Каталог файлів".Увага ! Конкурс1.1. Правила конкурсного приймання учнів у спеціалізовані школи укладаються з врахуванням Закону України «Про загальну середню освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2000р. №946 «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад»,наказу Міністерства освіти та науки України від 19.06.2003 р. за № 389 «Про затвердження Інструкції про порядок конкурсного прийняття дітей (учнів,вихованців) до гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл.» 1.2. До 16.05.2014 р. в закладах освіти будуть затверджені графіки проведення конкурсного випробовування у спеціалізовані школи, гімназії та ліцеї та графіки засідань апеляційних комісій відповідно до Правил конкурсного приймання.ПошукКалендар
« Листопад 2024 » Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Архів записівСоціальні закладкиДрузі сайту